tiistai 27. lokakuuta 2015

Kannattaako uuden auton maalipinta pinnoittaa?

Siinäpä vasta kysymys. Itse olen asian äärellä, kun olen ostanut uuden auton.

Auton pinnoittaminen maksaa noin neljäsataa euroa.

Kovasti mietityttää ja siksi olenkin kysellyt asiaa automaalausta opettavalta henkilöltä.

Kuulostaa toki melko tyyriiltä tuo pinnoituskäsittelyn hinta. No mikä on tyyris, jos auton hintaan vertaa :) Onko se hintansa väärti? Tästä varmaan ollaan asiantuntijoiden kesken montaa mieltä.

Kysyessäni eräältä asiantuntijalta, että kannattaisiko uusi auto pinnoittaa, kun eikös se ole sama kuin sen lakkaisi, vai olisiko viisainta jopa teipata pakasta vedetty auto?

Pinnoittamisen idea on siinä, että auto kestää puhtaamman näköisenä kauemmin ja kiilto säilyy hyvin useita vuosia. Puhdistaminen onnistuu helpommin ja pesurista ei jää maalipintaan naarmuja niin herkästi. Rapa huuhtoutuu autosta jopa vesisateessakin kohtalaisen hyvin. Työläät vahauksen voi käytännössä pinnoittamisen jälkeen unohtaa.

Automaalariopettajan yllättävä vastaus: " Minä lakkaan autoni heti uutena.  Pinnoittaminen ei ole sama kuin lakkaus, sillä pinnoite on n. 0.010 milliä paksu, maalipinta + lakka x 2 on paksuudeltaan 0.170 milliä, joten korroosionesto (paikallisparien syntyminen) estyy paremmin (paksumman lakkapinnan) eristävän vaikutuksen ansiosta". No lakkaus varmaan tulee kysymykseen, jos itse pystyy tekemään sen ja työnhintaa ei tarvitse ajatella.

Opettaja kertoi edelleen, että pinnoite pitää uusia aika-ajoin, se siis kuluu pois pikkuhiljaa. Toiset pinnoitteet jopa tunkeutuvat osittain maalipinnan sisään, jolloin saattaa vaikeutua autoon myöhemmin tehtävä paikkamaalaus, pinnoitteessa olevien polymeerien vuoksi. 

Auton teippaaminenkin on ihan varteenotettava vaihtoehto mainos- ja erikoisefektejä tarvitseville. Teipit toimivat,  jos haluaa suojata tai muuttaa auton väriäkin. Takseissa ja yritysten autoissa näkee laajojakin teippuksia.

No, mietin vielä.