Opettajaopiston
kynnyksellä menin naimisiin, vaikka pappi ei ehkä ollut ihan varma minun
valinnastani. Menimme tyttöystäväni kanssa papin puheille ennen häitä, niin
kuin tapana oli. Pappi katsoi siinä keskustelun lomassa vaimoa päästä varpaisiin
ja sitten hän katsoi viipyilevästi minua ja virkkoi ”oletko sinä ajatellut
tämän asian ihan tarkkaan?”. Kun meillä sitten joskus menivät aviosiipan kanssa
vähän sukset ristiin, niin tuumasin vaimolleni, että kyllä se pappi oli oikea
ihmistuntija;) No aina ei ihminen osaa valita sanojaan. Asiat on sovittu ja eihän sitä onnellisempi
ihminen voisi olla. No nyt näistä kiivastuksista on päästy jo ukin rooliin.
Palasin
opettajaopiston jälkeen kurssikeskukselle töihin. Oli muuten mukava työpaikka.
Minun tehtävänäni oli opettaa aikuisia pintakäsittelemään sekä uusia, että
vanhoja huonekaluja. Kurssilla oli eräs poika, jota kiinnosti auton korjaaminen
enemmän kuin ruiskumaalauksen teoria. Ihmettelin, kun hän ei ollut luokassa, syy
selvisi, kun menin tunnin jälkeen opettajien kahvihuoneeseen. Siellähän minun opetuslapsi keitteli Fiatin kaasutinta
naisopettajien teekattilassa. Täytyy sanoa, että siinä kuohahti muutakin kuin
keitinvesi, kun tivasin että mitäs minun opetuslapseni oikein häärää. Opiskelija vastasi minulle rauhallisen
näköisenä keittävänsä auton kaasutinta puhdistaakseen sen rasvasta. Sitten hän
sanoi topakasti ”Missä minä sitten tämän tekisin jos en täällä”, ajatellen varmaan, että hyökkäys on paras puolustus. Olin
tyrmistynyt sanoessani ”ET AINAKAAN TÄÄLLÄ!”. Sekin episodi selvitettiin ja
opiskelu jatkui auvoisemmissa merkeissä.
Samassa opiskeluryhmässä oli 55- vuotias opiskelija, joka esitti hyvin viisasta miestä ja varmasti olikin. Minua vaan nuorena opettajana ärsytti, kun hän keskeytti minut jatkuvasti kysellen minun mielestä epäoleellisia asioita. Lopulta jatkuviin kysymyksiin hermostuttuani päätin tehdä tästä toiminnasta lopun tokaisemalla ”sinähän olet kuin Havukka - ahon ajattelija, joka mietti että missä se tuli kykkelehtää, ennen kuin se ruapastaan?” Epäilen nyt vanhempana lehtorina, että teinkö oikein, mutta silloin se tuntui parhaalta pedagogiselta ratkaisulta.
Samassa opiskeluryhmässä oli 55- vuotias opiskelija, joka esitti hyvin viisasta miestä ja varmasti olikin. Minua vaan nuorena opettajana ärsytti, kun hän keskeytti minut jatkuvasti kysellen minun mielestä epäoleellisia asioita. Lopulta jatkuviin kysymyksiin hermostuttuani päätin tehdä tästä toiminnasta lopun tokaisemalla ”sinähän olet kuin Havukka - ahon ajattelija, joka mietti että missä se tuli kykkelehtää, ennen kuin se ruapastaan?” Epäilen nyt vanhempana lehtorina, että teinkö oikein, mutta silloin se tuntui parhaalta pedagogiselta ratkaisulta.
Mentyäni sitten ammattikouluun sijaiseksi kyselin opiskelijoilta, että
mitä edellinen opettaja oli opettanut ja mitä teille on jäänyt mieleen, että
tietäisin mistä aloittaa opetustyöni. Luokkaan tuli täysi hiljaisuus ja opiskelijat
katselivat toisiinsa. Lopulta eräs poika katsoi minua takapenkistä ja virkkoi
rauhalliseen tahtiin; ”kyllä opetus on ollut laadukasta, mutta en ole malttanut
kuunnella, vuan kyllä mie sen tiijjän, että arvokkaat siveltimet on kalliita ja
kauas on pitkä matka”.
No nyt on kokemuksen kautta huomattu ottaa opiskelijat mukaan oman opiskelun suunnitteluun ja oppimisprosessiin, puhutaan valmentavasta opetusmenetelmästä. Opettajasta on tullut oppimisen ohjaaja ja hyvä niin.
No nyt on kokemuksen kautta huomattu ottaa opiskelijat mukaan oman opiskelun suunnitteluun ja oppimisprosessiin, puhutaan valmentavasta opetusmenetelmästä. Opettajasta on tullut oppimisen ohjaaja ja hyvä niin.