Maalarin työ on monipuolista ja on hienoa nähdä, että laatu on maalausliikkeille tärkeä arvo ja sitä arvostetaan. Olen ilolla seurannut mm. Restaurointimaalaus Nykänen Oy:n tekemiä töitä. Seuraaminen on tapahtunut netin välityksellä, mutta maalarimestarin kokemuksella olen ollut tyytyväinen näkemääni.
Olemme Joensuussa pohtineet paljonkin työn laatua ja samalla osallistuneet pintakäsittelyalan valtakunnallisiin ammattitaitokilpailuihin. Viime vuonna maalari opiskelijamme Reetta ja Mira saavuttivat kaksoisvoiton Taitaja kilpailun maalaus ja tapetointilajissa. Sillä olenkin ollut kiinnostunut, miten laatua arvostetaan yritysmaailmassa.
Uskon vakaasti, että ne firmat, jotka panostavat laatuun ja kädentaitoon pärjäävät ja työ on tekijöille kiinnostavaa.
Toki välillä tuntuu, ettei työn laadulla ole uusien talojen aliurakoitsijoiden valinnassa rakennuttajien valintaperusteena uudistyössä merkitystä, vaan hinta ja nopeus ajaa laadun ohi.
On siksi ollutkin niin hienoa katsoa Restaurointimaalaus Nykänen Oy:n sivustoja. Olen niitä selatessa miettinyt, että miten mukava olisi olla tekemässä noita töitä. Firma on eri seudulta, kuin missä itse opetan, mutta esimerkkinä Nykäsen maalausliike on hyvä. He osaavat tuoda osaamistaan esille nykyaikaisin kanavin ja kaikesta huokuu arvostus ammattia kohtaan.
Olen opiskelijoilleni sanonut, että viimekädessä maalari itse päättää, mille tasolle työt tehdään ja erityisen tärkeää on pitää työmoraali korkealla tasolla.
Laatua arvostaviin yrityksiin pääsee töihin, jos osaaminen on riittävällä tasolla ja haluaa kehittyä. Ei tarvitse olla mikään ihmeiden tekijä, vaikka ne työt joita noissa kuvissa näkee ovat korkeaa osaamista. Normaalia työntekijän osaamista on tulla aina töihin ajallaan ja saikkua ei voi juurikaan olla. Eli hoidetaan työt aina luotettavasti muistaen, että firma ei saa rahaa siitä, että on työntekijöitä työmaalla, vaan kuinka paljon päivässä saa aikaan asiakkaan ostamaa ja hyväksymää työtä.
Silloin kun työntekijän takaraivossa rummuttaa innovatiiviset ajatukset, miten saisin työni tehtyä laadukkaammin, nopeammin, taloudellisemmin ja ergonomisemmin, niin ollaan jo hyvällä tiellä.
Lopuksi ei voi sanoa kuin sen, että asiakas maksaa aina kaikkien palkan, hänen tyytyväisyys ja odotukset tulee aina ylittää.