Pohjois-Karjalan ammattiopistossa Joensuussa opiskelee pintakäsittelyalan- ja verhoilu- ja sisustusalan opiskelijat samoissa tiloissa Peltolassa. Toki suurimman osan alan töistä opiskelijat oppivat koulun asiakastyökohteissa ja yrityksissä työssäoppimalla.
Eikä ole tullut opiskelijoilla suru puseroon, mikä näkyy myös kuvasta.
Sisustajaopinnot aloittanut Milla Mononen ja maalariksi valmistuva Mira Mononen opettelevat tekemään lankkulattiaa.
Jos olisin työnantaja, niin palkkaisin näillä näytöillä molemmat heti valmistumisen jälkeen.
Nykyaikaisella valmentavaan opettajuuteen perustuvalla ammattillisella koulutuksella päästään parhaimmillaan hyvin oma-aloitteiseen ja ongelmaratkaisukeskeiseen opiskeluun ja sitä kautta laadukkaampaan oppimiseen.
Opiskelijat ovat nykypäivänä entistä enemmän itse vastuussa oppimisestaan ja he pääsevät vaikuttamaan, sekä suunnitelemaan opintopolkuaan. Olen aivan varma, että kun opiskelija joutuu pinnistelemään uusien asioiden parissa etsien tietoa, niin hän on paljon valmiimpi työelämään. Työmailla tulee kuitenkin jatkuvasti uusia tuotteita ja toimintatapoja, jotka on itse selvitettävä ja opeteltava.
Maalareiden koulutukseen on lisätty tietoisesti rakentamista, että työnkuva laajenisi ja valmistuvien työllisyys sitä kautta varmistuisi.
Kuvassa oleva pintakäsittelyalan opiskelija Mira on ollut paljon työssäoppimassa yrityksissä ja taitojen karttuessa hänelle on tullut paljon työtarjouksia. Hän osallistui maalaus ja tapetointilajin alkukilpailuihin luokkakaverinsa Reetta Härkösen kanssa ja he ottivatkin kaksoisvoiton selviytyen Taitaja 2016 loppukilpailuun. Ammattitaidon suomenmestaruuskilpailut järjestetään Seinäjoella toukokuun alkupuolella. Lankkulattian teko liittyy loppukilpailuun siltä osin, että siellä pitää hallita puulattian kuultokäsittely. Ajateltiin, että samallahan tuota opetellaan se lankkulattian tekokin.
Pintakäsittelyalan-, verhoilu- ja sisustusalan opettajien ja opiskelijoiden tiimi pelaa hyvin yhteen. Osaamista jaetaan yli opintoalarajojen. Olenkin kokenut opiskelijoiden ja opettajien ilmeistä, että tunnelma on hyvä ja ratkaisukeskeinen.
Tämä uudenlainen laaja-alainen opiskelu ja tiimityö vaatii opiskelijoilta ja opettajilta avoimuutta ja heittäytymistä myös mukavuusalueen ulkopuolelle. Enää ainoa totuus ei kaadu ylhäältä päin valmiiksi annettuna, vaan yhdessä etsien. Opiskelija on entistä enemmän toiminnan ja oppimisen keskiössä.
Opiskelijat ovat nykypäivänä entistä enemmän itse vastuussa oppimisestaan ja he pääsevät vaikuttamaan, sekä suunnitelemaan opintopolkuaan. Olen aivan varma, että kun opiskelija joutuu pinnistelemään uusien asioiden parissa etsien tietoa, niin hän on paljon valmiimpi työelämään. Työmailla tulee kuitenkin jatkuvasti uusia tuotteita ja toimintatapoja, jotka on itse selvitettävä ja opeteltava.
Maalareiden koulutukseen on lisätty tietoisesti rakentamista, että työnkuva laajenisi ja valmistuvien työllisyys sitä kautta varmistuisi.
Kuvassa oleva pintakäsittelyalan opiskelija Mira on ollut paljon työssäoppimassa yrityksissä ja taitojen karttuessa hänelle on tullut paljon työtarjouksia. Hän osallistui maalaus ja tapetointilajin alkukilpailuihin luokkakaverinsa Reetta Härkösen kanssa ja he ottivatkin kaksoisvoiton selviytyen Taitaja 2016 loppukilpailuun. Ammattitaidon suomenmestaruuskilpailut järjestetään Seinäjoella toukokuun alkupuolella. Lankkulattian teko liittyy loppukilpailuun siltä osin, että siellä pitää hallita puulattian kuultokäsittely. Ajateltiin, että samallahan tuota opetellaan se lankkulattian tekokin.
Pintakäsittelyalan-, verhoilu- ja sisustusalan opettajien ja opiskelijoiden tiimi pelaa hyvin yhteen. Osaamista jaetaan yli opintoalarajojen. Olenkin kokenut opiskelijoiden ja opettajien ilmeistä, että tunnelma on hyvä ja ratkaisukeskeinen.
Tämä uudenlainen laaja-alainen opiskelu ja tiimityö vaatii opiskelijoilta ja opettajilta avoimuutta ja heittäytymistä myös mukavuusalueen ulkopuolelle. Enää ainoa totuus ei kaadu ylhäältä päin valmiiksi annettuna, vaan yhdessä etsien. Opiskelija on entistä enemmän toiminnan ja oppimisen keskiössä.