keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Coaching ammatillisessa ohjauksessa

Kävin koulutuksessa missä meitä ohjattiin coaching menetelmän käyttöön. Meille kerrottiin, että se toimii kuulemma opetuksessa ja tiimityössä työpaikoilla, sekä ihan normaalissa ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

Kertoilen lyhyesti mitä olen valmennusmetodista kuullut, lukenut ja mitä minulle itselleni on tullut siitä mieleen.

Coaching (valmennus) on ajatuksia herättävä ja luova yhteistyösuhde, jonka tavoitteena on inspiroida asiakasta hyödyntämään kokonaisvaltaisesti henkilökohtainen ja ammatillinen potentiaalinsa. Se on siis prosessi, missä valmentaja (esim. opettaja) auttaa opiskelijoita ja työkavereita ottamaan käyttöönsä omia voimavarojaan niin, että hän voi saavuttaa tavoitteensa.


Valmentavalla otteella työtään tekevä opettaja:
1. kuuntelee opiskelijaa siten, että opiskelija puhuu enemmän; opetetaan ja neuvotaan vähemmän ja ohjataan opiskelijaa itse löytämään oikeat ratkaisut hänen lähtökohdistaan käsin.
2. käyttää myös intuitiivista tietoaan.
3. antaa ammattimaisen uteliaisuutensa ohjata prosessia.
4. soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla opiskelija selkiyttää tilannettaan, tavoitteitaan, muuttaa suhtautumistaan ja kehittää uusia toimintatapoja; näitä ovat mm. arvojen ja tunteiden kartoittamiset.
5. pitää huolta, etteivät opettajan omat ennakkoluulot, pelot ja tarpeet estä häntä keskittymästä opiskelijaan (kuuntelemaan herkällä korvalla).

Pääajatus on uskaltautua kuuntelemaan opiskelijaa ja tehdä tarkentavia/ohjaavia kysymyksiä, siten löytää hänen motivaatio ja hyödyt opiskelulleen/toiminnalleen hänen omien lähtökohtiensa kautta. Eli ei ainoastaan opettajan ja organisaation valmiiksi ajateltujen asioiden mukaisesti. Näin opiskelija saa tunteen, että hän voi itse vaikuttaa asioihin ja ehken motivoituu paremmin opiskeluun, kun on omakohtaisesti löytänyt sen hyödyt... joskin opettaja on ohjannut ajatustyötä hoksaamaan asioiden merkityksen.


On tärkeää saada luotua sellainen keskustelutilanne, ettei tule ”pomotusasetelmaa” vaan oikeasti opiskelijalla on tasavertainen keskusteluyhteys ja mahdollisuus/oikeus omiin mielipiteisiin vaikka ne poikkeaisivat opettajan ajatusmallista. Molempien tulee saada perustella kantojaan ilman että on pelko menettää kasvonsa tai tuntevansa olevan alempiarvoinen. Siitä alkaa sitten se coachin-työ. Parhaimmillaan koko valmennusprosessi on aivoja kutittavaa hupia ja käyttäisikö jopa tätä uutta muotisanaa molempia osapuolia voimaannuttavaa.

Kuulen jo jonkun sanovan, että onhan sitä kyselty iät ajat, mitä uutta tässä nyt on?

Onhan se niin, että uudet asiat ovat usein jalostettu jostain vanhasta. Muistan minäkin opettajaopiston jälkeen käyttäneeni kyselevää opetusta, mutta silloin tunnelma oli hivenen erilainen. Opettaja koetti kyselemällä saada selville onko opetus mennyt perille, valmennusmetodissa kysymyksillä on erilaiset tarkoitusperät.

On muistettava että ei kukin menetelmä itsellään poista opettajaa käyttämästä kaikkia mahdollisia hyväksi havaitsemiaan keinoja.